نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

نقد و بررسی بازی Call of Duty Black Ops 4

ساخت سری «Call of Duty» که حال که چند سالی‌ است به چهره چرخشی بدست سه استدیوی مختلف سپریدن می‌گیرد، این بار نیز پس از گذشت سه سال به دست استدیوی «Treyarch» افتاد و آن‌ها نیز با عنوان «Black Ops 4» به بازار بازی‌های رایانه‌ای بازگشتاند. این مراجعت ولی چندان هم بی‌حاشیه نبود؛ بعد شنیدن حذف تقدیر کمپین داستانی از کل بازی، موج نظرات گوناگونی به سمت Black Ops 4 روانه شد. هر چه که بود، BO4 بدون داشتن دسته تک‌ نفرداستانی عرضه شده و البته در ساحل بخش‌های مولتی‌پلیر، سرنوشت بتل رویال آن با نام «Blackout» در بازی حضور دارد. در پیوستگی نگاهی خواهیم انداخت به بخش‌های گوناگون این نسخه  ببینیم آیا دگرگونی ها اساسی Treyarch در مجموع روند مثبتی را طی کرده است یا دست به ریسکی زده که برایشگران تمام خواهد شد؟

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

در BO4 سرنوشت کمپین داستانی تک‌ نفره به چهره سنتی هستی ندارد. بخشی تحت عنوان «Specialist HQ» در بازی گنجانده شده که به شناسایی هرکدام از شخصیت‌های قابل بازی می‌پردازد و سرگذشت کلی آن‌ها را روایتمی‌کند. این Specialistها هرکدام حائز مهارت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فردی هستند که در این بخش، آموزش‌های گوناگونی نیز در رابطه با روش به شغل گیری قدرت‌های منحصر به فردشان و حتی نحوه مقابله در مواجهه با هرکدام از آن‌ها به مخاطبان ارائه می‌شود.شخصیت‌های قابل بازی دربرگیرنده ده تن می‌شوند که شش تای آن‌ها را در BO3 ملاقات کرده بودیم و چهارتن سایر نیز شخصیت‌های اخیر این سری محسوب می‌شوند. شیوه داستان ماجرای این شخصیت‌ها نیز در خلال ماموریت‌های دسته Specialist HQ که جنبه آموزشی دارند چهره می‌پذیرد و در این بین حتی گواه میان‌ پرده‌های مختلفی نیز هستیم. در آخر هرکدام از این ماموریت‌های آموزشی، گرد از مدهای چندنفره نیز به طور کامل توضیح دیتا می‌شود و با تجربه یک دست اتمام آن، تمام مقدمات لازم برای آغاز تقدیر مولتی‌پلیر محیا خواهد بود.

به سرنوشت مولتی‌پلیر که برسید، به بهترین و کامل‌ترین تقسیم چندنفره آنلاین سال‌های تازه برخواهید خورد.علاوه بر حضور همگی مدهای کلاسیک و کهن نظیر «Team Death Match»، «Domination»، «Kill Confirmed» و… دو حالت جدید نیز تحت عناوین «Control» و «Heist» اضافه شده‌اند که مجموعه پیشین را کامل‌تر از قبل کرده‌اند. البته اینحالت‌ها به طور کلی از نو طراحی نشده‌اند، بلکه به نوعی ترکیب چند مد قدیمی‌ترهستند. برای مثال در Control در هر بعید مناطقی هستی دارند که هر تیم باید آن‌ها را تسخیر کنند وسپس با پدافند متعلق به مناطق، الی پسین موعد مشخص شده به تیم مقابل پروانه دسترسی به آن‌ها را ندهند. در ضمن در این بین هر تیمی که بتواند ۳۰ بار دشمنان تیم روبرو رابکشد برنده خواهد بود. در دیگر حالت بازپسین یعنی Heist نیز باید در هر دور پولیکه به چهره رندوم در گرد از نقاط نقشه نما می‌شود بدست تیم‌ها جمع آوری شود و به فضا رندوم دیگری که مشخص خواهد شد انتقال یابد. در این تقسیم هر بازیکن تنها یک جان خواهد داشت و همین باره روند Heist را چالشی می‌کند.

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

به طور کلی با هستی ده شخصیت گوناگون و قدرت‌های متنوع هرکدام از آن‌ها، گیم‌پلی حالات گوناگون دسته مولتی‌پلیرخصوصاً بخش‌های بازپسین آن، حالتی تاکتیکی به خود گرفته و داشتن گونه ها استراتژی‌های متنوع برای برنده شدن لازم است. ویژگی‌های بی همتا شخصیت‌ها کاملاً در هرکدام ازحالات آنلاین به شغل می‌آیند و همین امر تجربه حالات آن را بیش از پیش لذت‌بخشکرده است. در همان سان گیم‌پلی سری Black Ops دچار دگرگونی‌های بنیادین دیگری نیز شده است. سایر خبری از طریق رفتنروی دیوار یا پرش‌های بلند نیست و هستی دیگر ویژگی‌های عجیب و ناآشنا همانند قلابنیز در کران زیاد کمی در گیم‌پلی بازی حضور دارند. وانگهی برای اولین بار در این سری، روند پرشدن خط سلامت شخصیت‌ها نیز به صورت دستی و با پک‌های کمک‌های اولیه چهره می‌پذیرد که در نوع خویش جدید و جالب است. همین موارد سبب شده‌اند لغایت علی‌رغم وجود Respawn شدن بدون ‌تاخیر، گیم‌پلی راندهای مختلف بازی روند کندتری داشته وتاکتیکی شدن آن‌ را به همراه داشته باشد. علاوه بر موارد گفته شده، بالانس بودن بازی در حالات مختلف به نکویی قابل مشاهده است و در طول مبارزات به ندرت قبل خواهدآمد که یک‌ طرفه شدنشان را شاهد باشید. Black Ops 4 برای آپگریدها و شخصی‌سازی‌های مخاطبان نیز سنگ تمام گذاشته و تقریباًبیشتر از هروقتی می‌توان دانستن آزادی عمل درباره آپگرید کردن اسلحه‌های موجود دربازی داشت و در کناره آن ساخت کلاس‌های مورد عقیده مخاطبان به شیوه‌های متنوعی قابلدسترسی هستند.

سرورهای بازی نیز درچگونگی بسیار خوبی پیمان دارند و همگی تیرها بدون کوچک‌ترین مشکلی به دشمنان اصابت می‌کند. این امر برای مخاطبانی مثل ما که چگونگی جالبی درباره اینترنت در مملکت نداریم نکته بسیار مثبتی به احصاییه می‌رود. در طول چند روزی که بخش‌ها و مدهای گوناگون BO4‌ را آزمایش کردم، حتی یکبار هم مبتلا مشکلات اتصال شبکه اینترنت نشدم و برای پیدا کردن انواع بازی‌ها نیزدر کوتاه‌ترین زمان به پلیرهای سایر نقاط دانشمند متصل شدم.

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های چند سال پسین در سری Call of Duty، یعنی مد زامبی نیز با دستانی پر بازگشته است. بی گمان می‌توان ازمد زامبی موجود در BO4 به عنوان یکتا از کامل‌ترین و پر و پیمان‌ترین نوع آن در وسط نسخه‌هایانبوه CoD نام برد. سه خط داستانی متفاوت با نام‌های «Voyage of the Despair»، «IX» و «Blood and the Dead» در بازی حضور دارند کهبخش‌های Voyage of the Despair و IX با شخصیت‌هایی جدید و داستان‌هایی بازپسین پا به دنیای CoD گذاشته‌اند. باره نخستداستانی در زمینه کشتی تایتانیک و داستان حکایت زامبی‌-مانند آن قبل از تصادف باکوه یخی دارد و باره دوم نیز سرگذشت امپراطوری روم و زامبی‌های گلادیاتور را بهتصویر می‌کشد. در نهایت Blood of the Dead بازسازی احد از نسخه‌های قدیمی‌تر تقسیم زامبی در BO2 است که پیش‌تر با اسم «Mob of the Dead» و در جزیره آلکاتراز بهوقوع پیوستگی بود. همگی بخش‌های زامبی حائز عمق زیادی هستند و با مخاطبان را با خیلعظیمی از Easter Eggها و نکات ریز داستانی مواجه خواهند ساخت. فیزیک منحصر به فرد طراحیشده برای محیط‌های این سه نقشه نیز به خوبی پیاده شده‌اند و می‌توانید مطمئن باشیدکه اتمسفر همیشگی دسته زامبی را در BO4 گواه خواهید بود. برای هرکدام از مپ‌های یاد شده، حالت «Rush» نیز در نظر گرفته شده کهدر آن تنها موج‌های متعدد زامبی‌ها به سراغتان می‌آیند و لازم به هزینه کردن پول‌هابرای بسط دادن درها و حل کردن پازل‌های موجودشان نیست. با تمام این اوصاف، لذت بازیکردن مدهای زامبی و پیدا کردن راز و نخ‌ها و دیگر ریزه‌کاری‌های موجود در محیط‌هایآن، خصوصاً به به اتفاق سایر بازیکنان می‌تواند ساعت‌ها شما را میخکوب کند.

Treyarchدر زمینه بخش‌های بصری و طراحی مراحل BO4 نیز چیزی کم نگذاشته است. کیفیت ساخت مدل‌ها در سطح مناسبی پیمان دارد و مهم‌تر از آن، اجرای بازی به صورتی زیاد روان و معمولاً روی ۶۰ فریم بر ثانیه، دنبال می‌شود. هرکدام از نقشه‌های موجود در دسته مولتی‌پلیر با وسواس زیاد نکویی طراحی شده‌ است و می‌تواند تضمین کننده مبارزاتی جذاب، نیازمند استراتژی و تاکتیک و همچنین با سرعت پسندیده باشد. از سوی دیگر همین طراحی بهینه در مورد نقشه‌های بخش زامبی نیز راستگو است. افکت‌های تصویری، انفجارها، انیمیشن شخصیت‌ها، دشمنان و دیگر آبجکت‌های موجود در بازی همگی به خوبی رندر شده‌اند و خروجی کار، نتیجه‌ای شده است لغایت سایر قسمت‌های خوب بازی را تکمیل کند و نتیجه‌ای دلچسب برای مخاطبانش به به اتفاق داشته باشد.

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

در حالی که این روزها تبو نا عناوین بتل‌رویال به اوج خویش دریافتی و سازندگان عناوینی مشابه «Fortnite» و «PUBG» میلیون‌ها دلار از اینعناوین درآمد کسب می‌کنند، دور از ذهن فقدان که بقیه ناشرها الی قبل از اشباع شدنبازار، به ساخت عناوین بتل‌رویال روی آورند. در بین ده‌ها عنوانی که در حال گسترشهستند، شاید بتوان عنوان «Call of Duty: Black Ops 4» را به مورد انتظارترینبازی بتل‌رویال اسم برد.

هسته اصلی تقسیم چند نفره CoD و مخصوصاً سری BO بر پایه سرعت بالا و نقشه‌هایک مابیش کوچک بنا گشته ‌است. در حالی که روال ابدیت به این صورت بود که در نقشه‌های یبا گستره کم قرار گرفته و در قالب دو تیم شش نفره در مقابل یک‌ دیگر به بازی بپردازیم،حال در تقسیم بلک‌اپس گواه بعد جدیدی از گیم‌پلی CoD هستیم که شباهتی به هیچکدام از شماره‌های قبلی این سری نداشته و قدمی در مسیری تازه برداشته است. بلک‌اوتبسته به انتخاب شما به چهره ۸۸ نفری در حالت تک و دو نفری و به صورت ۱۰۰ نفری در حالت تیمیبرگزار می‌شود و امثال سایر عناوین این سبک شما باید برای زنده ماندن بجنگید. اینمد همانند پابجی و فورت‌نایت به این چهره است که بازی را از تو هواپیما شروع کرده،ناحیه باره عقیده خود را گزینش و سپس با چتر پریده و پس از رسیدن به زمین، باید بهتعقیب اسلحه، مهمات و بسته‌های سلامتی بروید و در این بین با بقیه پلیر ها بجنگیدو در نهایت به مناطق امنی که بازی به چهره رندوم برای شما مشخص می‌کند، رسیده وزنده بمانید. هر چند هسته اصلی CoD برای گیم‌پلی بازی استفاده شده، ولی با شروع این بخش متوجه خواهید شدکه بلک‌اوت از سرعت کمتری نسبت به دیگر بخش‌های CoD برخوردار است و همین امرسبب شده تا دیگر استراتژی‌هایی که برای تقسیم مولتی‌پلیر بازی کاربرد می‌کردیم،تاثیر زیادی در این بخش نداشته باشد. به لطف نقشه زیاد وسیع بازی، این‌بار کمترگواه درگیری‌های کم و بیش خواهیم بود و اکثر درگیری‌ها از فاصله‌های بعید و با بهکارگیری اسنایپر یا اسلحه‌های دوربرد اتمام می‌شود. سازندگان بازی کوشش کرده‌اندتا اسلحه‌های کثرت را در بازی قرار دهند و به همین دلیل CoD چندین قدم جلوتر از دیگرعناوین این بخش از لحاظ کمیت قرار دارد، علاوه بر این تمام اسلحه‌های بازی قابلشخصی‌سازی هستند. به عنوان نمونه اسلحه سرشناس «Swordfish» را وقتی پیدا کنید، نهدوربینی دارد و نه خشاب اضافه‌ای، اما با جست و جو در خانه‌های درون نقشه می‌توانیدبخش‌های مختلفی برای این جنگ افزار را بیابید. از خشاب اضافه گرفته لغایت دوربینبا امکان زوم چهار مساوی اغلب مواردی هستند که می‌تواند برای اسلحه‌های داخل بازیاستفاده کرد. همان طور که اشاره شد طیف وسیعی از اسلحه‌های مختلف مشابه انواعگوناگون شات‌گان، اسالت رایفل، و اسنایپر در بازی موجود هستند و بسته به شرایطنبرد می‌توانید از این اسلحه‌ها بهره‌گیری کنید. یگانه سایر از مواردی که از بخشچند نفره به بلک‌اوت آمده، امکان به کارگیری «پرک» های مختلف است که در طول بازیقابلیت‌های مختلفی را در پسندیدن ما قرار می‌دهد. قابلیت‌هایی همانند اکسیژن اغلبتو آب، جنبش سریع‌تر و… که البته هر کدام از آن‌ها حائز محدودیت زمانی هستند و گاهیکارایی خاصی بر روی روند بازی نخواهند گذاشت، هر چند استفاده از این قدرت‌ها برترینسبتا کوتاه در نبرد ها به ما می‌دهند. به عنوان مثال با استفاده از یگانه از پرک‌هامی‌توان محل ریزبین وسایل نقلیه را معرفی کرد و با به کارگیری آن از مهلکه جانسالم به در برد. وسایل نقلیه هیچ‌وقت نقشی در تقسیم چند نفره سری CoD نداشتند، ولی به لطف بلک‌اوتبرای اولین بار در سری گواه حضور قدرتمند این تقسیم در بازی خواهیم بود. در حالیکهشمار وسایل نقلیه بازی تنها به کامیون، هلیکوپتر و موتور چهارچرخ ختم می‌شود، ولیهمین انتخاب‌های اندک زیاد کار‌آمد بوده و رنگ‌ و بوی تازه‌ای به این بخش دیتا ‌است.به خصوص در حالت چهار نفره که بازیکنان این امکان را خواهند داشت لغایت سوار هلیکوپترشده و از آسمان به شکار بقیه بازیکنان بپردازند. البته نابودی این وسایل نقلیه همبه راحتی سپریدن می‌گیرد الی در نهایت بالانس بازی را برهم نزند . در دسته برگزیدنشخصیت‌، چهره‌های نام آشنایی مشابه «وود»، «گوست» و چندین منش آشنای دیگر به چشم می‌خوردکه با سپریدن ماموریت‌های مربوط به این شخصیت‌ها و یا افزایش سطح می‌توانید با هرکدام از آن‌ها به بازی بپردازید. البته افزایش سطح در بازی کار ساده‌ای نبوده وباز کردن هر کدام از این شخصیت‌ها زیاد درازا خواهد کشید، خوشبختانه این شخصیت‌هافقط از لحاظ ظاهری با یک‌دیگر تفاوت دارند.

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

نقشه‌ای که برای بلک‌ اپس عقیده گرفته شده، احد از بهترین نقشه‌های همه سری است. نقشه وسیعی که از مناطقمختلفی از «Nuke Town» لغایت تیمارستان ساختن شده و هر کدام از آن‌ها دارای ویژگی‌های منحصربه فردی هستند. به عنوان مثال در Nuke Town، نقشه سرشناس BO1 بازسازی شده و علاوه بر آن بقیه شهر هم برای این دسته ساخته که به علت حملات هسته‌ای ویران گشته‌ اند. در این منطقه سرپناه‌های زیر زمینی هم هستی دارد که می‌توان وارد آن‌ها شد و اسلحه‌های مختلفی را پیدا کرد. با این هستی به علت وسعت بیش از کران نقشه، در اکثر موارد حس می‌کنید که فقط و تنها این شماهستید که در نقشه بازی حضور دارید.

از لحاظ بصری هم بلک‌اپس تفاوت فاحشی با مد های دیگر BO4 دارد و کیفیت گرافیکی آن پایین‌تر از دیگر بخش‌ها است، البته گرافیکبازی در مقایسه با سایر عناوین این سخیف قابل قبول است. در سوی دیگر بازی در بعدتکنیکی نمره‌ قابل قبولی را به دست می‌آورد و ارایه دهنده تجربه‌ای نرم و رواناست. هر چند بلک‌اوت در کل ویژگی جدیدی را به سخیف بتل‌رویال اضافه نمی‌کند ودنباله‌رو همان راه پابجی و فورت‌نایت است، ولی به لطف هسته‌ گیم‌پلی CoD موفق شده لغایت به یگانهاز جذاب‌ترین عناوین بتل‌رویال تبدیل شده و امثال بخش چند نفره، لغایت مدت‌ها مارا سرگرم نماید. به عقیده می‌رسد بتوان از این عنوان به عنوان بلوغ سبک بتل رویالنام برد. عنوانی که امثال رقبا خویش در حال آماده از مشکلات تکنیکی و مشکلات سررسیدعرضه مشقت نبرده و ارایه دهنده تجربه‌ کاملی برای علاقمندان به این سبک است.

نقد بازی Call of Duty: Black Ops 4

 تقدیر مولتی‌پلیرکامل، بخش‌های عمیق و انبوه زامبی، مد جدید Blackops در زمینه اضافه شدن بتل‌ رویال به بازی و پیاده‌سازی صحیح همگی قسمت‌های موردنظر سازندگان در پایان مجموعه‌ای را پیش رویمان قرار داده‌اند که بیش از قبل از جدیدترین ساخته Treyarch لذت ببریم و بدانیم گاهی تصمیماتی که در خلاف جهت کلیشه‌های موجود هستند نیز می‌توانند نتیجه‌ مثبتی را بوجود بیاورند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید